Thursday, November 25, 2010

hari ini dalam sejarah

waaa..tajuk cam gempak..oke..xd kaitan pun pasal sejarah negara...hihi...entry kali ni nk cite pasal inai..

oleh sbb my cousin nk kahwin..ade la majlis berinai kan..WHAT? INAI..adess..aku memang x suke pakai inai..x tau la sbb pe..mybe bau die kot...time mcm ni lah kite sanak saudara berkumpul..memang riuh gile..sume pakat nk pakai inai..mengalahkan si pengantin..hihi..beratur la masing2 kt nenek saudara aku...aku pandang dari jauh je n jadi camera women..time ni jgk la dorang paksa aku pakai inai..arghhhh..aku x nk...x nakkkk...last aku pakai inai time umur aku 6 tahun..sbb aku x suke bau die lah aku makan pakai sudu sampailah colour inai tu pudar...huhu..

waktu ni aku dgr dari nenek n makcik aku pasal benefit pakai inai ni..aku try search kat Encik Google cari benefit inai ni..terkeluar la mcm2 dari poket beliau..oke..antare benefit pakai inai ni adalah untuk tujuan perubatan (medical)..sesape yg ade sakit kuku rosak (cagu)..kirenye kaedah tradisional la ni.. >_<

selain tu kpd sesape yg nk rambut mcm mat salleh tu elok  la pakai inai..terjamin halalnye..so x lah kite ragu2 bile ambik wuduk nanti..kalo produk pewarna rambut kat luar sane tu kite pun x sure kn boleh bw sembahyang ke x...jadi nk  selamat pakailah inai..x de rase was-was lagi..

pakai inai ni jgk smengikut sunnah Rasullulah SAW..Rasullulah mengalakkn kite pakai inai..bgi kaum hawa inai ni merupakan satu perhiasan kp mereka..bagi kaum hawa memakai inai ni di haruskan tetapi jangan dilukis ( yg ukir2 kt tangan tu) sebab ianya merupai tatu..bagi kaum adam pula memakai inai ni makruh dan haram kerana ianya merupakan perhisan wanita..tetapi mereka dibenarkan memakai untuk tujuan perubatan...wallahualam..
pakai inai mcm ni x boleh tau

itu antare  yg aku jmpe kat Encik Google..sebenarnye bnyk lagi benefit pakai inai ni..malam ni wat kali kedua nye aku pkai inai..tapi cume satu jari je..tu pun jari kelingking tangan kiri..colour inai ni pun x sampai merah hitam manis sbb x sampai setengah jam aku da bukak inai yg melekat kt jari aku ni..hahaha...mcm ne bile time aku kawin nanti..cmne nk lari dari pakai inai ni? haiisahhhh..tibe2 cousin aku tnye soalan tu..ak diam je la...x tau nk jwb pe..

to my cousin : selamat pengantin baru kak sheila n abg zarul..moga bahagia hingga akhir hayat..amin.. =)

-withfullofloveandsmile-

No comments:

Post a Comment